-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49337 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

مضمون آية مرج البحرين چيست؟

در آيه 19 تا 22 سوره الرّحمن ميخوانيم «مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقيانِ – بَيْنَهُما بَرْزَخٌ لايَبْغيانِ – فَبِاَيّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ – يَخْرُجُ مِنْهُما اللّؤْلُؤُ وَالْمَرْجانُ»



[خداوند دو دريا را در كنار هم قرار داد و در حالي كه با هم تماس دارند، در ميان آن دو برزخي است كه يكي بر ديگري غلبه نميكند – پس كدامين نعمتهاي پروردگارتان را انكار ميكنيد – از ان دو دريا لؤلؤ و مرجان خارج ميشود].



در تفسير اين آيه، سخن بسيار گفتهاند ، و در تفسير نمونه بحثهاي فراواني در اين زمينه آوردهايم ، گاه گفته شده است منظور از دو دريا ، دو درياي آب شيرين و شور است ، كه در بسياري از منطق در كنار هم هستند، بيآنكه با هم مخلوط گردند ، و اين منظره در تمام مناطقي كه رودخانههاي آب شيرين به دريا ميريزد به خوبي ديده ميشود.



در «شواهد التنزيل» از «سلمان فارسي» در تفسير آيه «مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ» چنين نقل شده است كه «منظور علي (ع) و فاطمه زهرا(س) است» سپس ميافزايد پيامبر اكرم(ص) فرمود «منظور از يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُؤلُؤْ وَالْمَرْحانُ» حسن و حسين(ع) است». (شواهد التنزيل 2/209)



به هر حال اين آيه از آياتي است كه دلالت بر فضيلت فوق العاده و جلالت عظيم براي علي (ع) و همسرش و فرزندانش حسن و حسين(ع) ميكند، چرا كه علي(ع) و فاطمه(س) را تشبيه به دو اقيانوس عظيم نموده ، اقيانوسي كه نشانة عظمت خداوند و منبع بركات ، و مبدأ علوم و دانشهاي بسيار و نشانة بارز اخلاق كريمه، وجود، سخاوت، پاكي و عصمت است، و فرزندانشان را به جواهرات گرانبها و بيمانندي تشبيه ميكند كه در دل اقيانوس پرورش يافته و به خارج ميرسند ، حسن و زيبايي ، و جمال ظاهر و باطن ، و علم و تقوا و فضيلت، و پاكي و عصمت همه در آن درج است. دربارة چه كسي در اسلام اين همه فضائل ديده ميشود ، و چه كسي شايستهتر براي جانشيني پيامبر(ص) از علي(ص) و فرزندان او است ، و چه ساده از كنار اين همه فضائل گذشتهاند.








پيام قرآن ج 9


حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.